You don't have javascript enabled. Good luck with that.

آخرین خبرها

چرا نمايشگاه طلاي امسال، رشد كمي و كيفي داشته است؟

سه شنبه - 29 تیر 1395 - ساعت 20:01

در نمایشگاه امسال، حضور درخشان 130 مشارکت کننده داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 9000 مترمربع، استقرار پاویون کشور ایتالیا، حضور مستقیم نمایندگانی از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی، افزایش متراژ نمایشگاه و حضور بیشتر برندهای معتبر در حوزه ماشین آلات، زمینه پیاده سازی اهداف فعالان این صنعت و رشد کمی و کیفی نمایشگاه را فراهم ساخته است.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: با وجود ظرفیت های وسیع و قدرتمند صنعت طلا و جواهر ایران در بحث صادرات، ایجاد ارزش افزوده و فرصت شغلی، این صنعت از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و این امر، درخشش طلای ایرانی در بازارهای جهانی را کم فروغ ساخته است.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، رسول محققیان در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، سنگ های قیمتی، ماشین آلات و صنایع وابسته اظهار داشت: در نمایشگاه امسال، حضور درخشان 130 مشارکت کننده داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 9000 مترمربع، استقرار پاویون کشور ایتالیا، حضور مستقیم نمایندگانی از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی، افزایش متراژ نمایشگاه و حضور بیشتر برندهای معتبر در حوزه ماشین آلات، زمینه پیاده سازی اهداف فعالان این صنعت و رشد کمی و کیفی نمایشگاه را فراهم ساخته است.

وی با اشاره به این که ایران یکی از خاستگاه های اصلی صنعت طلا و جواهر جهان به شمار می آید، تأکید کرد: توجه به مقوله نام تجاری، طراحی و سبک ایرانی، بازارسنجی و بازارسازی، از جمله موضوعاتی است که بر اساس دانش نمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین حل مشکلات اقتصادی و مباحثی مانند موانع صادرات، مشکلات تولید، فناوری، نیروی انسانی، قاچاق، واردات، مالیات و بی ثباتی اقتصادی از جمله موضوعات اساسی و مهمی است که دغدغه حاصل از آن به حق می تواند بازدهی این صنعت را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: خالی بودن ویترین های کشور از مصنوعات مزین به طراحی ایرانی، در حالی اتفاق می افتد که در دوره های گذشته، این روند معکوس بوده و طلای ایرانی الهام بخش ساخت مصنوعات کشورهایی مانند هند، ترکیه و ایتالیا بوده است. امروز، طراحی طلای ایران نه تنها برخاسته از سبک منحصر به فرد ایرانی نیست بلکه واقعیت تلخی به نام کپی برداری های عاری از خلاقیت و ذوق و هنر ایرانی را نیز به رخ می کشد. این در حالی است که ایران زمانی در این عرصه صاحب سبک بوده است.  

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، ادامه داد: رقابت کشورهای شرق آسیا در صنعت طلا و جواهر در زمینه های فوق و بررسی روند پیشرفت آن ها طی سال های گذشته، این نکته را آشکار می سازد که توجه به این رویکردها می تواند مزیت های نسبی و یا رقابتی را به بهترین شکل به کار گرفته و فرصت های جدید و بی نظیری را پیش روی کشورهایی قرار دهد که از نظر پیشینه، سطح و ظرفیت های موجود در این بخش، تفاوتی فاحش با ایران دارند.

وی اضافه کرد: آن گونه که تأثیرات مهم و آشکار نمایشگاه در همه جهان نشان می دهد، برگزاری نمایشگاه های تخصصی را می توان شاهراهی برای جبران این نقیصه ها دانست. به همین دلیل در این نمایشگاه، از طریق گردهم آوردن جامعه قدرتمندی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و ارایه‌ دهندگان خدمات، محصولات، ماشین‌آلات، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین، زمینه سلیقه یابی مصرف کنندگان داخلی و ایجاد رقابت در امر تولید و صادرات مهیا شده است.

محققیان به افزایش حضور شرکت کنندگان بخش ماشین آلات در نمایشگاه امسال اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به پیشرفت چشمگیر حوزه تکنولوژی و ماشین آلات طلا طی سال های گذشته، فعالان این بخش از صنعت طلا، تحولاتی شگرف در این زمینه ایجاد کرده اند. به گونه ای که به جرأت می توان گفت ایران در زمینه تولید بخشی از تکنولوژی های این حوزه به خودکفایی رسیده و حتی برخی از ماشین آلات تولیدی ساخت کشور به بیرون از ایران صادر می شود که بدون شک این الگوی موفق را می توان در دیگر حوزه های صنعت طلا و جواهر نیز به کار بست.